TEMU, avagy mit csinálj, ha sok pénzed van

Ezer irányból ömlik rám az információ, miszerint a Temu, mint külföldi rendelős weboldal kizsákmányol, rabszolgákat dolgoztat és fúj, fúj nem szabad onnan rendelni. Internetes cikkek garmadája foglalkozik azzal, hogy hogyan lehet egy oldal ennyire olcsó és most akkor kinek is éri ez meg. Mert ugye ha esetleg az a válasz, hogy a fogyasztónak, akkor ott már mindenki összehúzza a szemöldökét, hogy téééényleg létezik ilyen? Nem politizálásképpen mondom, de úgy szokott ez lenni kicsiny otthonunkba, hogy ami a magyar átlagnak jó, azt addig kell piszkálni, míg ennek hatására az adott cég/üzlet/bármi az üzletpolitikáját kedvezőtlenre nem változtatja (lásd Szép-kártya, Önkéntes magánnyugdíjpénztárak stb.). És mikor ez bekövetkezik, akkor lehet szépen hátradőlni, hogy na ugye, én megmondtam, hogy ez a cég/üzlet/bármi milyen egy mocsok. Mielőtt komoly poltikai csatározás kezdődne a kommentelők között, ismétlem: ez pártoktól független jelenség, mi, magyarok mindig is ilyen keserédesen működtünk, valahogy zsigeri szinten bennünk van, ami jó azt gyorsan elrontjuk, hogy beigazoljuk igazunkat.

Szóval Temura visszatérve, száz meg egy vlogger készít videót a rendelésről. Hogy mennyiért vette és a csomag érkezésekor mennyire silány/jó minőséget kapott. Na és én most nem levideózom, hanem elmesélem, hogy 2023 novembere óta milyen kapcsolatban állok ezzel a webáruházzal. Mert bizony én már akkor rendeltem onnan, mikor még nem voltam emiatt pellengére állítva, hogy a rendelt termékeim miatt éheznek a kicsi, kínai gyerekek, hogy hozzájárulok a kínai munkások kizsákmányolásához. Anno annyira belendültem, hogy hó elején és hó végén is adtam le rendelést. Mert, hogy első tapasztalat igen kellemes volt, így az ismerőseim/barátaim köréből ezután már csapodtak hozzám, hogy Neki ez, Neki meg az kellene. És akkor itt jön a Temu első számú csapdája: semmi nem sürgős, de legközelebbi rendelés leadása előtt már napokkal szétnézel az oldalon. Mert ezek a dolgok, amiket megveszek/megveszünk eddig nem hiányzott, igazából míg nem jött szembe a reklámja addig azt se tudtam/tudtuk, hogy létezik. Ez nem olyan, mint pl. egy zokni. Hogy ma már reggel nincs mit felvenned, mert az összes lábravalód lyukas és rongyos, akkor zoknit kell venned, mész, felkeresed a megfelelő üzletet és veszel magadnak pár darabot. Ez esetben beszélhetünk akut hiányról, Temunál ilyenről szó sincs. Nem életbevágó, de hát ennyiért megéri megvenni.

Ha azt gondolod, hogy két rendelés meg sok "megfertőzött" ismerős és barát után leálltam a dologgal, akkor igazán tévedsz. És meg is érkezett a Temu második csapdája: mindig találsz valamit, ami pont jó lehet/lenne. Két órán keresztül ülsz a webshop előtt, sokadik témakört lapozod végig, már vagy 15 dolgot beraktál a kosaradba és azt gondolod, hogy nincs más, ami érdekes lehet, mert van már konyhai eszköz, kerti szerszám, autós felszerelés, gyereknek játék, kutyának fekvőhely stb. a rendelnivalóid között, akkor is képes a Temu villantani, és felhozni egy Jolly Joker terméket és: b.ssssszus, de jó hogy ajánlja az oldal, ezt majdnem elfelejtettem megrendelni.

Decemberben már tömeges rendeléseim voltak. Komoly elosztó központosként működtem, hiszen akadt olyan alkalom is, hogy rajtam kívül még négy másik ember rendelése is a nevem alatt futott. Hogy függő vagyok-e, nem tudom, de e hét elején konkrétan a hatodik rendelésem érkezett meg. Ugyanolyan apróságok, mint eddig. Egy nagyobb szatyor MADE IN CHINA feliratú termék. Nem várok nagy minőséget, és örök garanciát, így sosem csalódok. És itt jöttünk meg a harmadik számú Temu csapdához: ezek pontosan annyik, amiket elsőre látsz és gondolsz róluk. Műanyag eszközök, dolgok, amik ideig-óráig fognak működni csak. Nincsenek csúcsminőségek, de még űrtechnológiai ismeretek se kellenek ezekhez. Nagyon primitív egyszerű példával éljek: ha valaminek a funkciója a tárolás, az akkor nem fog pl. forogni, világítani, arra csak rá tudsz tenni bizonyos dolgokat és ennyi. Saját példát hozva, rendeltem egy fából készült, íróasztalra való irattartó állványt, és kaptam egy hellyel-közzel összecsavarozott, abszolút polc formájú, de kezeletlen, csiszolatlan fa darabot. Lazúr nem sok, de annyi se volt rajta. Szálkás, natúr fadarabok pár csavarral. Persze csiszolópapír, festék, ecset, fedőwax, meg csavarhúzó és egy szabad délután alatt szépséget lehetett belőle varázsolni, de addig az csak egy ezervalahányszáz forintos valami volt. Pontosan annyit is ér, amennyiért vettem.

Na de akkor ha még ezek után is lenne kedved rendelni, akkor jöjjön pár jó tanács, és észrevétel:

  • Mindig lesz valami kedvezmény: black friday, előhúsvét, utókarácsony, vagy épp Teliholdra való tekintettel hatalmas számokat fogsz látni mínuszba. De nyugodtan maradjunk, ez holnap is ennyi lesz, csak akkor már más akció alatt fog futni.
  • Megadott intervallumon túl csúszik a kézbesítés a következő vásárlásnál jóváírnak 1700 forintot (nálam volt már, hogy egy napos késésnél is életbe lépett ez, így a következő rendelésem kapásból ennyivel olcsóbb volt)
  • Tapasztalat alapján 8-10 nap a kiszállítási idejük, csak a zsúfoltabb -ünnepi- időszakban volt két hét.
  • Minimum 3000 forintért kell rendelni, hogy ingyenes legyen a küldés, sőt! Azért, hogy egyáltalán szóba álljon Veled az oldal, mivel ezen határ alatt a rendelésedet nem tekintik még késznek.
  • Ez egy gyűjtó oldal, így egy terméket 4-5 forgalmazótól is be tudják szerezni, így érdemes megnézni, hogy ki adja olcsóbban, mert komoly pénzt lehet ezzel spórolni.
  • Megrendelésed több csomagra osztják, ha rendeltél (megítélésük alapján) érzékeny terméket. Ilyen például a folyadékok vagy az elektronikai termékek. Viszont a több csomagra való felosztás nem befolyásolja a szállítási díjat, és a várható szállítási határidőt sem.
  • Alap esetben a csomagot a Magyar Postával küldik, de DPD futárszolgálattól sem riadnak vissza, ha úgy látják, hogy az lesz a gyorsabb.
  • Lakástextil, és bármi ruhanemű rendelését ne innen intézd. Turkálókba jobb minőséget találhatsz, mint itt.
  • Minden rendelésnél egy reklamáció leadására van lehetőséged. Itt fényképpel alátámasztva bejelented, hogy a termék, hibás, nem látja el az alap funkcióját se, akkor elbírálás után az adott termék árát visszautalják a bankszámládra. (Én képes voltam egy sérülten, vagyis alkatrész hiányosan érkezett terméket megreklamálni, és visszakaptam mind a 299 Forintomat érte, anélkül, hogy a terméket visszaküldtem volna. Az más kérdés, hogy itthon 2 perc alatt 0 forintból ki lett javítva, és azóta rendeltetésszerűen működik.) Szóval egy rendelésnél egy reklamáció, és akkor annak az árát visszaadják, termék visszaküldése nélkül. Persze csak ésszel, mert nem fogja a Temu elhinni, hogy az egész rendelésed hibásan jött, mielőtt ezzel kezdene valaki trükközni. Ez arra jó, hogy meg van a biztonságod, hogy ha valamelyik termék szállítás közben sérül, nem fogsz pórul járni.
  • Csak bankkártyás előre fizetés működik, szóval aki bizalmatlan, annak ezt az oldalt érdemes elkerülnie. Egészen egyszerűen a Temu nem tudja mi az, hogy utánvét.
  • Idővel minden drágább lesz. Saját példa, decemberben 1300 forintért kaptunk meg X terméket, és bejött, kell még belőle, azt ma már a legolcsóbb helyen 1800 forintért tudjuk megvenni. Nem őrült vásárlásra buzdítok itt mindenkit, hanem csak arra hívom fel a figyelmet, hogy az ingyenes szállítás, alacsony árak, meg visszatérítés, vagyis minden pozítiv dolog idővel meg fog szűnni. Pont úgy, ahogy évekkel ezelőtt a Wish, majd az Aliexpress csodája is három napig tartott...